استخراج طلا از برد های الکترونیکی

مقدار زیادی از برد های الکترونیکی مثل موبایل، تبلت، کامپیوتر محتوی مقادیری از هستند که طی انجام فرآیندی، امکان برداشت ذره های طلا از این قطعات امکان‌پذیر است.
در واقع یکی از شغل های مربوط به این کار استخراج طلا از برد های الکترونیکی است. ما در این مقاله قصد داریم که به بررسی نحوه ی استخراج طلا از برد های الکترونیکی بپردازیم.
در این مطلب هم چنین با انواع وسایلی که دارای طلا در ساختار برد الکترونیکی خود هستند، آشنا خواهید شد و برای تهیه آن از بخش های مختلف، راهنمایی تان خواهیم کرد.

استخراج طلا از برد های الکترونیکی

روش‌های مختلفی برای بازیافت زباله‌های الکترونیکی وجود دارد که محبوب‌ترین روش‌های مربوط به طلا هستند

از جمله پرکاربردترین روش ها :

  • جدا کردن طلا به صورت دستی که پروسه ای زمان بر است، اما نتایج خوبی ارائه می دهد.
  • استفاده از الکترولیز معکوس که در این حالت از محلول شیمیایی و الکتریسیته برای استخراج طلا از بردهای مدار استفاده می شود.
  • استفاده از حمام های حلال شیمیایی است که با حل کردن آن در یک حمام شیمیایی قوی و سپس فیلتر کردن و خالص کردن آن امکان پذیر است.
  • استفاده از حرارت جهت جدا کردن طلا از ناخالصی ها.

در این راهنما، ما دو تا از ساده‌ترین روش‌ها را توضیح می‌دهیم، بنابراین با چند محصول نسبتاً آسان و آماده‌سازی، هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد.


هشدار:

 همیشه به یاد داشته باشید که مواد شیمیایی و اسیدها می توانند پوست شما را تحریک کنند و یا بسوزانند. علاوه بر این، گازهایی که اسیدها از خود ساطع می کنند نیز می توانند به چشم آسیب برسانند و در هنگام استنشاق اثرات بسیار ناخوشایندی ایجاد کنند. بنابراین همیشه اطمینان حاصل کنید که از تمام تجهیزات محافظتی خود استفاده می کنید.


راهنمای گام به گام استخراج طلا از بردهای مدار:

روش شماره یک (استفاده از اسید نیتریک):

  • برد مدار را به قطعات کوچک خرد کنید.
  • برد مدار خرد شده را در ظرف شیشه ای مناسب قرار دهید.
  • اسید نیتریک با خلوص مناسب را در ظرف شیشه ای روی شکسته های مدار بریزید.
  • مخلوط را با میله ی شیشه ای یا میله فلزی مناسب به  هم بزنید تا محتویات آن مایع یکنواخت شود.
  • هنگامی که طلا از صفحات جدا شد(ممکن است کمی طول بکشد) اسید نیتریک را از مخلوط با استفاده از فیلتر مناسب جدا  کنید.
  • قطعاتی را که درون اسید حل نشده اند بیرون بیاورید،این قطعات حاوی طلا هستند.
  • پلاستیک چسبیده به طلا را به صورت دستی جدا کنید.

روش شماره دو(استفاده از اسید هیدروکلریک(جوهر نمک) و پر اکسید هیدروژن):

  • بردها را به قطعات کوچک خرد کنید.
  • بردهای خرد شده را در ظرف شیشه ای مناسب قرارد دهید.
  • در ظرفی دیگر دو قسمت اسید کلریدریک و یک قسمت پراکسید هیدروژن (به میزان 3 درصد) را مخلوط کنید و سپس مخلوط خود را روی بردهای مدار بریزید تا کاملاً در آن فرو بروند
  • باید حدود یک هفته صبر کنید و هر روز محتویات درون ظرف را با میله ی شیشه ای  هم بزنید.
  • اسید به تدریج تیره می شود و طلا از ضایعات جدا می شود و روی سطح شناور می شود. مخلوط را با استفاده از فیلتر داخل ظرف شیشه ای دیگر بریزید. تکه های طلا در فیلتر باقی می مانند.
  • تکه های طلا را با متانول و سپس با آب بشویید تا ناخالصی ها از آن پاک شود.

روش شماره سه (استفاده از حرارت):

  • بردها را به قطعات کوچک خرد کنید.
  • بردهای خرد شده را در بوته گرافیتی مناسب قرارد دهید.
  • بوسیله کوره القایی مقداری به آن حرارت می دهیم تا قطعات پلاستیکی به فرم خاکستر در بیایند.
  • قطعات پلاستیکی سوخته شده را با دست جدا کنید.


بسیاری از شرکت‌های بزرگ هر ساله روش‌های مشابهی را برای کاهش هزینه‌های استخراج طلا و کمک به بازیافت زباله‌های الکترونیکی انجام می‌دهند که به جامعه و محیط زیست کمک می‌کند.

طلا در دمای ۱۰۶۳ درجه سانتی گراد ذوب می شود که این دما نسبتا بالا است و می توان این درجه حرارت را به وسیله کوره های القایی ایجاد کرد.

با افزودن پودر بوراکس به کانی های سنگین که غلظت بالایی دارد، نقطه ذوب کم می شود و پروسه ذوب ساده تر انجام می شود.

با افزودن بوراکس به طلای حرارت دیده به توجه به جلوگیری از حضور اکسیژن،دانه های درخشان طلا حاصل شود، اجازه دهید تا طلا به طور کامل سرد شود و سپس آن را وزن کنید. در این حال مشاهده کنید که چه میزان از وزن آن کم شده است.

از کجا می توان برد را خریداری کرد؟

مراجعه به تعمیراتی های موبایل، کامپیوتر: در تعمیراتی ها برد ها پس از تعویض به عنوان زباله تولید می شود که شما می توانید از آن ها خریداری کنید.

مراجعه به ضایعاتی ها: افرادی که در کار ضایعات هستند، معمولا این برد ها را جمع آوری می کنند و شما می توانید از آن ها خریداری کنید.

مراجعه به مراکز تفکیک زباله: مراکز تفکیک زباله مکانی است که در آن انواع فلزات، کاغذ و برد های الکترونیکی وجود دارد و توسط افراد آن جا جداسازی می شود. شما می توانید برای خرید به این مراکز مراجعه کنید.

مراجعه به سایت های فروش اینترنتی: شما می توانید از طریق سایت های فروش کالای دست دوم اقدام به خرید کنید. نکته مهمی که در خرید اینترنتی باید دقت داشته باشید آن است که به طرف مقابل اعتماد کاملی داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

ارتباط گرفتن با واردکنندگان قطعات الکترونیکی: می توانید با واردکنندگان قطعات الکترونیکی ارتباط بگیرید و از آن ها انواع برد های الکترونیکی غیرقابل استفاده را خریداری کنید.

نکته پایانی:

در نظر داشته باشید که تمام برد های الکترونیکی شامل ذرات طلا و قلزات گرانبها نیستند و یا قبلا توسط افراد متخصص در این زمینه جداسازی شده اند.

قبل از تهیه برد ها از وجود فلزات گرانبها در آن اطمینان حاصل کنید.

گروه مهندسی رادمهر سازنده انواع کوره های القایی و مکانیزم های مرتبط آن،به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ریفاینری و ذوب و استحصال و استخراج  فلزات گرانبها افتخار همکاری با بزرگترین معادن طلای کشور و خارج از کشور و نیز شرکت های وابسته را در رزونه کاری خود جا داده است.

لطفا جهت مشاوره در خصوص ریفاینری و یا ذوب طلا و نیز استخراج فلزات گرانبها از کنستانتره و یا ضایعات برد های الکترونیکی با ما در تماس باشید.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها