پالایش طلا

ریفاینری طلا یا همان پالایش طلا پروسه ایست که در آن پس‌ از اینکه سنگ طلا از معادن استخراج شد به روشن رو باز ( Open Pit ) از کانسگ ( سنگ طلا دار ) یا پلاسر ( طلای ریز در خاک و شن طلا دار ) که اکثرا به روش سیانوراسیون است (Cyanide )، طلا را به روش لچینگ (Leching) و کربن اکتیو (Activated Carbon) استخراج می کنند .

در این مرحله نیاز است که طلای ناخالص استخراج شده تصویه گردد که باید فلزات همراه و ناخالصی های آن جداسازی شود .

پالایش طلا

ریفاینری این وظیفه را بر عهده دارد،بنابراین ریفاینری تصویه خانه طلا است و مواد مزاحم و فلزات همراه را جدا سازی نموده و طلا را خالص می نماید  یعنی همان عیار 24 و خلوص طلا را تا 999.9 به افزایش می رساند .

پروسه ی پالایش طلا به دو روش انجام می گردد:

  1. در فرآیند میلر حدود 99.5 درصد طلای خالص را تولید می کند، فرآیند میلر از گاز کلر برای جدا کردن فلز گرانبها از ناخالصی ها در نقطه ذوب استفاده می کند. این یک تکنیک ساده و سریع برای استخراج طلا است. در فرایند میلر فرض بر این است که تقریبا همه ی ناخالصی های موجود در طلا با کمک گاز کلر در دمای برابر یا بیشتر از نقطه ذوب طلا ترکیب می شوند. بنابراین در این فرایند طلای ناخالص ذوب می شود و گاز کلر بر روی مواد مذاب حاصله دمیده می شود. ناخالصی ها موجب تشکیل ترکیبات کلریدی می شوند و از سطح طلای مذاب جدا می گردند
  2. فرایند Wohlwill (هلوویل) توانسته خلوص را تا 99.99 درصد افزایش دهد. در این روش از کلرید طلا و اسید هیدروکلریک به عنوان محلول الکترولیت استفاده می شود. علاوه بر این، جریان الکتریکی نیز به استخراج طلای خالص کمک می کند.خالص سازی طلا

در روش هلوویل طلای مذاب به محلول الکترولیت هیدروکلریک اسید و کلرید طلا تبدیل می شود. در این فرایند الکتروشیمیایی ، تحت تاثیر اعمال جریان ،محلول موجود به عنوان یک الکترود با بار مثبت یا آند عمل می کند. ذرات موجود در آند حل می شوند ، و ناخالصی ها به محلول منتقل و به عنوان ماده ی نامحلول ته نشین می شوند.

طلای حاصله نیز تحت تأثیر میدان الکتریکی به یک الکترود با بار منفی به نام کاتد مهاجرت می کند ، و در آنجا به صورت طلای فلزی خالص ذخیره سازی می گردد.این فرایند با اینکه طلای بسیار خالص را تولید می نماید اما به دلیل داشتن الکترولیت بسیار هزینه بر می باشد.


طبق برآوردها، تنها 152000 متریک تن طلا تا کنون استخراج شده است که برای پر کردن 60 تریلر تراکتور کافی است.

برای مقایسه، سالانه 907 میلیون تن آهن استخراج می شود که 6000 برابر کل طلای تولید شده در تاریخ است.

بیش از 90 درصد از طلای تصفیه شده جهان از زمان راش طلا در سال 1848 استخراج شده است.

اکثریت قریب به اتفاق تمام طلاهای استخراج شده به جواهرات تبدیل می شود: 78٪ جواهرات. 12٪ در کاربردهای پزشکی، دندانپزشکی و الکترونیک استفاده می شود.

شمش طلا

فقط 10 درصد در امور بانکی استفاده می شود.

یک اونس طلا را می توان به یک ورق 100 فوت مربعی زد.

گروه صنعتی رادمهر مبتکر طراحی و ساخت تجهیزات ریفاینری طلا در ایران می باشد و افتخار همکاری با معادن بزرگ کشور و صنعتگران عرصه فلزات گرانبها را در رزومه خود دارد.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها